Content is onmisbaar op een website. Zonder content ziet een website er niet alleen kaal uit maar is het vaak ook niet aantrekkelijk voor bezoekers en Google om te begrijpen waar het over gaat. Content kan bestaan uit afbeeldingen, video’s, infographics maar ook gewone tekst. In de SEO wereld helpt SEO copywriting bij het organisch vindbaar maken van een website. Daarnaast zijn er nog meer voordelen. Lees ze in dit artikel.
Help Google te begrijpen waar je website over gaat
Google wil zo goed mogelijke zoekresultaten aan bezoekers tonen wanneer ze een keyword intypen. Dit kan Google of een andere zoekmachine alleen doen wanneer ze begrijpen waar jouw website over gaat. Nu worden deze zoekmachines middels de algoritmes steeds slimmer, maar is het ook goed om ze een handje te helpen. Dit kan door SEO copywriting toe te passen. Hierbij wordt er gekeken naar zoekwoorden met een hoog zoekvolume, long tail keywords en veelgestelde vragen. Verwerk deze zoektermen en vragen in de content van je website en zoekmachines zullen beter begrijpen wat je met de content bedoeld.
Daarnaast laat je ook zien dat je een autoriteit bent op het gebied van de producten die verkocht worden of de diensten die worden aangeboden. Wanneer je laat zien wie de content heeft geschreven speel je in op het E-A-T principe. E-A-T staat voor expertise, authority en trustworthiness. Schrijf je de content volgens dit principe dan is de kans groot dat de content goed opgepakt wordt door Google en dat je dit terugziet in de zoekresultaten.
Los interne concurrentie op
Een ander voordeel van content in combinatie met linkbuilding is dat het interne concurrentie op lost. Een ander woord voor interne concurrentie is keyword cannibalization. Dit houdt in dat één keyword rankt op meerdere URL’s tegelijk en dat Google niet goed weet welke URL’s past bij het keyword. In een ideale situatie wil je dat een groep keywords enkel rankt op een bepaalde URL. Het komt vaak voor dat er meerdere URL’s zijn die qua content op elkaar lijken. Door interne links te plaatsen van pagina A, met het keyword waar de pagina op moet ranken, naar pagina B. Geef je aan Google door dat je graag wil dat enkel pagina A op zoekwoord A moet ranken.
Wanneer je de interne concurrentie niet kan oplossen middels content en interne links, kan er linkbuilding ingezet worden. Je zorgt ervoor dat er backlinks gaan naar keyword A met URL A. De backlinks geven aan dat dit keyword past bij de URL. Vaak helpt deze strategie wel en zodra het keyword gaat ranken op de juiste URL, kan je ook een verschil gaan zien in posities.
Geef je zoekwoorden een boost
Wanneer de belangrijkste pagina’s van content zijn voorzien, is het tijd om een linkbuilding strategie op te zetten. Zoals hierboven beschreven, zorgt linkbuilding ervoor dat er bij Google aangegeven wordt dat het keyword moet ranken op een bepaalde URL. Daarnaast zorgen backlinks naar een specifieke URL ook voor autoriteit en het doorgeven van linkjuice. Het is hierbij wel belangrijk dat er gekeken wordt naar kwalitatieve en relevante backlinks.
Linkbuilden is een ongoing process wat een tijdrovend klusje kan zijn. Denk er daarom aan dat je linkbuilding kan uitbesteden. Wanneer er niet regelmatig gelinkbuild wordt, kunnen posities achteruit gaan. Linkbuilding kan net dat extra stukje boost geven voor de posities.