Ben je van plan om uw eigen horecazaak te beginnen? Zo ja, dan zijn er een aantal dingen waar je aan moet denken voordat je begint. In dit artikel bespreken we enkele van de belangrijkste zaken waarmee je rekening moet houden bij het starten in de horeca. We zullen ook enkele tips geven over hoe je je zaak van de grond krijgt. Dus, als je klaar bent om de sprong in het ondernemerschap te wagen, lees dan verder!

Inschrijven bij de KVK

Elk bedrijf moet zich bij de Kamer van Koophandel laten registreren. Dit kan online of bij het plaatselijke kantoor van de Kamer van Koophandel. Je zult wat basisinformatie over je bedrijf moeten geven, zoals je bedrijfsnaam en adres. Als je je geregistreerd hebt, krijg je een registratienummer dat je moet gebruiken bij het opzetten van je zakelijke bankrekening.

Verkrijg een bedrijfsvergunning

Je zult ook een bedrijfsvergunning moeten aanvragen bij de stad waar je bedrijf gevestigd is. De eisen hiervoor variëren naargelang de gemeente, dus je kunt het beste even informeren bij je plaatselijke overheidskantoor. In de meeste gevallen moet je een aanvraag invullen en een vergoeding betalen. Als je eenmaal een vergunning hebt gekregen, zorg dan dat het goed zichtbaar in je handelszaak is aangebracht.

Bestemmingsplan inzien

Als je een locatie voor je bedrijf gevonden hebt, is het belangrijk om het bestemmingsplan te controleren. Dit vertelt je of het pand voor commerciële doeleinden gebruikt mag worden. Als dat niet kan, moet je bij de plaatselijke planningsinstantie een verandering van gebruik aanvragen.

Een drank- en horecavergunning aanvragen

Als je van plan bent alcohol te schenken in je zaak, zul je een drankvergunning moeten aanvragen. Dit kun je doen via je plaatselijke overheidskantoor. In de meeste gevallen moet je een aanvraag invullen en een vergoeding betalen. Als je eenmaal een vergunning hebt verkregen, zorg er dan voor dat die duidelijk zichtbaar in je commerciële inrichting hangt

Behalve een drankvergunning heb je misschien ook een horecavergunning nodig. Dit hangt af van het soort zaak dat je runt. Als je bijvoorbeeld een restaurant runt, heb je een horeca vergunning nodig. Als je een bed and breakfast runt, heb je een vergunning voor logies nodig. Ook hier verschillen de eisen per gemeente, dus je kunt het beste even informeren bij je plaatselijke overheidskantoor.

Personeel aannemen

Als je alle nodige vergunningen en licenties op orde hebt, kun je beginnen met het aannemen van personeel. Bij het aanwerven van personeel is het belangrijk rekening te houden met hun ervaring en kwalificaties. Je moet ook bedenken of ze goed bij je bedrijfscultuur zullen passen. In de horeca staat klantvriendelijkheid voorop, dus zorg ervoor dat je personeel aanneemt dat vriendelijk en uitgaand is.

Horeca apparatuur aanschaffen

Nu je je personeel op zijn plaats hebt, is het tijd om na te gaan denken over horeca apparatuur. Bij de aanschaf van apparatuur is het belangrijk dat je rekening houdt met de grootte van je zaak en het soort voedsel dat je zult serveren. Je moet er ook voor zorgen dat de apparatuur gemakkelijk te gebruiken en schoon te maken is. In de horeca is tijd van levensbelang, dus moet je ervoor zorgen dat je keuken loopt als een goed geoliede machine.

Sluit een verzekering af

Het is belangrijk dat je je horecabedrijf goed verzekert. Dit beschermt je in geval van een aansprakelijkheidsclaim. Zorg ervoor dat je rondkijkt en tarieven vergelijkt voor je een polis kiest. Je kunt online of via je plaatselijke Kamer van Koophandel offertes van verschillende verzekeraars krijgen.

Licenties voor muziek- en reportrecht

Als je van plan bent in je zaak muziek te spelen, moet je de nodige licenties verkrijgen. Je kunt dit doen via een aantal organisaties, zoals ASCAP of BMI. Je zult voor deze licenties een vergoeding moeten betalen. Bovendien moet je een licentie krijgen van de eigenaar van het auteursrecht op geluidsopnamen als je van plan bent auteursrechtelijk beschermde muziek af te spelen.

Nachtregister bijhouden

Als je een hotel, motel of bed and breakfast runt, zul je een nachtregister moeten bijhouden. Dit is in de meeste rechtsgebieden wettelijk verplicht. Het nachtregister moet op een veilige plaats bewaard worden en informatie bevatten over elke gast, zoals zijn naam, adres, en verblijfsdata.

Er zijn veel dingen waarmee je rekening moet houden als je een horecabedrijf begint. Dit zijn maar een paar van de belangrijkste dingen om in gedachten te houden. Door deze tips op te volgen ben je in een mum van tijd op weg naar succes! Mocht je nog vragen of aanvullingen hebben, laat het ons dan vooral weten in de reacties. 

Organisatie en stijl: De rol van lockers in een georganiseerd kantoor

Moderne kantooromgevingen ondergaan een significante transformatie door veranderingen in werkstructuren en bedrijfsoperaties. De opkomst van flexibel werken en nieuwe samenwerkingsvormen benadrukt de behoefte aan...

Werk hard, speel harder: De opkomst van tafelvoetbaltafels in moderne kantoren

In moderne kantoren wordt tafelvoetbal niet langer gezien als slechts een ontspannende activiteit; het heeft zich ontwikkeld tot een strategische zet voor werkgevers. Deze dynamische verschuiving richt zich op...

Veiligheid boven alles: beschermde verpakkingsoplossingen

Een verhuizing is voor veel mensen een bron van stress. Het kopen of huren van een huisvraagt veel van mensen. De zoektocht is tegenwoordig erg lastig. Als het juiste huis isgevonden, aan de wensen is aangepast en is...

5 tips voor het verbeteren van je verkoopstrategie voor het MKB

Veel eigenaren van kleine bedrijven hebben moeite om hun bedrijf te laten groeien. Enkele van de meest voorkomende redenen hiervoor zijn een gebrek aan zichtbaarheid, niet weten hoe te verkopen of te opdringerig zijn...